SEBEOBRANA PRO DĚTI (14)

Mnoho rodičů si může myslet, že dát děti na sebeobranu může být špatné kvůli tomu, že se děti na tréninku bezhlavě perou, mlátí, jsou pak agresivní, tréninky nejsou řízené, učí se nesmysly, nevěnuje se jim dostatečná pozornost atp. U nás toto nehrozí, ale ano, bohužel i takové kluby existují, a proto je důležité si prvně zjistit několik informací.

Je důležité, kdo kurzy vyučuje, jaké má znalosti a zkušenosti, jestli prošel akreditovanými kurzy a má platné certifikace, jaká je metodika výuky dětí, jestli jsou tréninky do detailu a smysluplně připravené, zda-li jsou součástí tréninku asistenti instruktora, jestli dotyčnou osobu baví výuka dětí a nedělá to pouze kvůli penězům a hlavně, jestli se vyučuje i teorie.

Teorií je myšlena prevence, tedy jak se chovat, aby nedošlo k nějakému ohrožení dítěte, znalost telefonních čísel a obecné znalosti. Můžeme sem zařadit oslovení od dospělého, únos, vyhrožování od vrstevníka ublížením, co dělat, když dospělý agresor láká děti na různé podněty (údajně domluvený odvoz s rodiči, sladkosti, hračky, pohladit roztomilé zvíře aj.), když leží dospělá osoba na zemi a nehýbe se, při ztrátě rodičům v obchodním centru, na náměstí, v lese, dále pokud jsou samy doma a začne hořet, znalosti telefonních čísel na rodiče, záchranné složky a spoustu dalších znalostí, které by děti měly znát.

Praktická výuka se pak týká situací, kdy preventivní chování selže a děti jsou nuceny se fyzicky bránit. Sem řadíme například obrany proti úderům a kopům, obrany při různém držení za ruce, kolem těla, škrcení, obranu na zemi aj. A tyto obrany je navíc nutné vyučovat dle toho, jak staré děti se je učí a také, jestli se učí bránit vůči vrstevníkovi a nebo dospělému, což je velice odlišné.

Pokud to tedy shrneme, tak sebeobrana pro děti pomáhá dětem zvládat konfliktní situace mezi svými vrstevníky, ale i s dospělým agresorem. Děti jsou v kurzu vedené zábavnou a hravou formou, tedy mají spoustu prostoru na to se pořádně „vyřádit“. Na druhou stranu se děti učí zvládat stres a emoce, zlepšují si koncentraci a taktéž komunikaci s druhými. Nejdůležitější u dětí je však prevence a znalost všeobecné bezpečnosti, tedy předcházení konfliktům a řešení situací, které dětem mohou nastat.